EΠΙΛΟΓΟΣ

Τελευταία μέρα του Μάρτη και κάπου εδώ ολοκληρώνεται το αφιέρωμά μας στους ήρωες του ’21 με αφορμή τα 200 χρόνια από τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας.
Πρόσωπα περισσότερο ή λιγότερο αναγνωρίσιμα ανέβηκαν στις οθόνες μας, μας επέτρεψαν να ρίξουμε αδιάκριτα βλέμματα στις ζωές τους, μοιράστηκαν τα κατορθώματά τους, μας ενέπνευσαν με το ήθος και τη φιλοπατρία τους.
Σας αποχαιρετούμε λοιπόν σήμερα με τα εικαστικά έργα των μαθητών μας που με μεράκι ζωντάνεψαν στο χαρτί τους ήρωές μας και τις σημαίες τους (τις προσωπικές ή του τόπου τους).
Να είμαστε όλοι καλά και να τιμούμε τους προγόνους μας που με τις θυσίες τους μας χάρισαν μια πατρίδα ελεύθερη !! Και του χρόνου!!🇬🇷

Η προσωπογραφία είναι έργο της μαθήτριας της β΄ τάξης, Δρουμαλιά Αποστολίας !

Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης από τη Δρουμαλιά Αποστολία (β΄ τάξη).

Τον Νικηταρά ζωγράφισε η μαθήτρια μας της α΄ τάξης Αξιαρλή Μυρτώ !

Ο Δημήτριος Υψηλάντης από τον Θεοφάνη Παπούλια (α΄ τάξη)

Tον ήρωα ζωγράφισε η μαθήτρια της α΄ τάξης Λιαλιάκα Ελένη!!

Tην ηρωίδα ζωγράφισε η μαθήτρια της γ΄ τάξης Έλενα Μπουτσιούκη.

Η Μαντώ Μαυρογένους από τη Σοφία – Βαϊα Μαργαρίτη (α΄ τάξη)

Η Μπουμπουλίνα από την Τσιρίκα Ηλιάνα (α΄ τάξη)

Την Πανωραία Χατζηκώστα ζωγράφισε η μαθήτριά μας της α΄ τάξης Ηλιάνα Τσιρίκα!!

Τον ήρωα ζωγράφισε η μαθήτρια της α΄ τάξης Μπουτσιούκη Κωνσταντίνα.

Toν ήρωα ζωγράφισε ο μαθητής μας της α΄ τάξης Θωμάς Τσιμπίσης!

Toν ήρωα ζωγράφισε η μαθήτρια της β΄ τάξης Αποστολία Δρουμαλιά!

Ο σταυρός – σύμβολο των χριστιανών πατά την ημισέληνο- σύμβολο των Οθωμανών . Η άγκυρα σύμβολο σταθερότητας , αλλά και ναυτικής ισχύος (σε όλες τις σημαίες των νησιών μας). Το δόρυ σύμβολο ισχύος και αυτό, όπως και το φίδι. Το πουλί συμβολίζει την εξ ύψους βοήθεια !

Η σημαία των Ψαρών από τις Μαργαρίτη Σοφία-Βαϊα και Τσιρίκα Ηλιάνα της α΄ τάξης

Η σημαία της Ανατολικής Χέρσου Ελλάδας από τις Μπουτσιούκη Έλενα και Γκαϊδατζή Αποστολία της γ΄τάξης. ( σταυρός= πίστη στο Χριστό, καρδιά= αγνότητα της επανάστασης, άγκυρα= σταθερή αφοσίωση στο σκοπό της επανάστασης)

Η σημαία που είχε προτείνει ο Ρήγας Φεραίος από τους Δράγκο Βασίλη, Τζεμάλα Νεκτάριο και Παπαοικονόμου Κώστα της γ΄ τάξης . (κόκκινο= αίμα, λευκό= ελευθερία, μαύρο= θάνατος, τρεις σταυροί= πίστη, ρόπαλο του Ηρακλή= ισχύς)

Η σημαία της Μάνης από τις Παπαποστόλου Χρυσάνθη και Αντωνιάδου Χρύσα της γ΄τάξης .

Η σημαία του Πλαπούτα από την Κωνσταντίνα Μπουτσιούκη (α΄τάξη)

Επετειακή σημαία – έμπνευση του Δρουμαλιά Νικολάου – Ραφήλ !

 

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ (1776-1831)

Ο κόμης Ιωάννης Καποδίστριας γεννήθηκε στην Κέρκυρα . Οι πρόγονοι των γονέων του ήταν εγγεγραμμένοι στη «Χρυσή Βίβλο – Libro d’ Oro» (κατάλογος ευγενών). Η οικογένειά του είχε προσφέρει πολλά στον υπόδουλο Ελληνισμό. Ο ίδιος σπούδασε ιατρική σε πανεπιστήμιο της Iταλίας, αλλά τον κέρδισε η πολιτική και η διπλωματία.
Λέγεται ότι ήταν ο σκιώδης πρόεδρος της Φιλικής Εταιρείας και αρχικά δεν επιθυμούσε ένοπλη εξέγερση κατά των Οθωμανών, αναμένοντας διπλωματικές εξελίξεις. Όταν όμως οι οπλαρχηγοί αποφάσισαν την επανάσταση, τη στήριξε με όλες του τις δυνάμεις. Το 1801 έγινε ένας από τους δύο διοικητές της Ιονίου Πολιτείας, σε ηλικία 25 ετών. Το 1807 αποδεικνύει ότι μπορεί να προσφέρει σπουδαίες υπηρεσίες στην πατρίδα καθώς οργάνωσε την άμυνα της Λευκάδας, την οποία ήθελε να καταλάβει ο Αλή Πασάς. Εκεί γνώρισε τον Κολοκοτρώνη, τον Νικηταρά και τον Μπότσαρη. Το 1809, έλαβε πρόσκληση από τον Τσάρο Αλέξανδρο να αναλάβει αποστολή στην Ελβετία προκειμένου να αποτραπεί η πορεία του Ναπολέοντα προς αυτήν (1813). Το Σύνταγμα και η διοικητική οργάνωση της Ελβετίας σε καντόνια οφείλονται στον Ιωάννη Καποδίστρια. Από το 1816 μέχρι το 1822 υπηρέτησε ως υπουργός εξωτερικών της Ρωσίας, προσπαθώντας πάντα να επηρεάσει τις αποφάσεις του Τσάρου υπέρ της Ελλάδας.
Στις 7-1-1828 φτάνει στο Ναύπλιο ως πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας. Έκτοτε έδωσε όλη του την ενέργεια και διέθεσε την προσωπική του περιουσία για να δημιουργήσει κράτος και να δώσει τέλος στις εμφύλιες διαμάχες. Είχε ισχυρούς φίλους στην Ευρώπη, των οποίων τη βοήθεια χρησιμοποίησε για την Ελλάδα. Τέτοιοι φίλοι ήταν ο τραπεζίτης Εϋνάρδος, ο σπουδαίος Γκαίτε κ.α.
Ως κυβερνήτης ο Καποδίστριας αναδιοργάνωσε τις ένοπλες δυνάμεις σε τακτικά σώματα υπό ενιαία διοίκηση, ίδρυσε τη σχολή Ευελπίδων και κατέστειλε την πειρατεία με τη βοήθεια του Α. Μιαούλη. Προσπάθησε και πέτυχε παράλληλα την επέκταση των συνόρων του νέου κράτους και την κατοχύρωση της ελληνικής ανεξαρτησίας. Προσπάθησε να ανοικοδομήσει το κατεστραμμένο εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας, ιδρύοντας πολλά αλληλοδιδακτικά, ελληνικά και χειροτεχνικά σχολεία. Ίδρυσε εκκλησιαστική σχολή στον Πόρο και ορφανοτροφείο στην Αίγινα. Επανασχεδίασε και ανοικοδόμησε τις κατεστραμμένες ελληνικές πόλεις, όπως το Ναύπλιο, το Άργος, το Μεσολόγγι , την Πάτρα. Χώρισε τη χώρα σε διοικητικές περιφέρειες. Προσπαθώντας να ενισχύσει την ελληνική οικονομία, ίδρυσε Εθνική Τράπεζα και έκοψε νομίσματα (φοίνικες) που αντικατέστησαν τα τουρκικά γρόσια. Παραχώρησε δάνεια στους νησιώτες για την αγορά πλοίων και την κατασκευή ναυπηγείων στον Πόρο και το Ναύπλιο. Τον Οκτώβριο του 1829 ίδρυσε το πρώτο αρχαιολογικό μουσείο στην Αίγινα για να διαφυλάξει τους ελληνικούς αρχαιολογικούς θησαυρούς .
Ενδιαφέρθηκε ειδικά για τη γεωργία, ίδρυσε τη Γεωργική Σχολή της Τίρυνθας και ενθάρρυνε την καλλιέργεια της πατάτας για να θρέψει το λαό του.. Το περίεργο είναι στον τρόπο, που βρήκε για να κάνει την πατάτα αποδεκτή. Αρχικά, εισήγαγε ένα φορτίο πατάτες και τις πρόσφερε στους πολίτες. Όμως κανείς δεν ενδιαφέρθηκε. Έχοντας, λοιπόν, γνώση των ελληνικών συνηθειών, διέταξε ολόκληρη η αποστολή των πατατών να ξεφορτώνεται σε δημόσια επίδειξη στις αποβάθρες του Ναυπλίου, αλλά να φυλάσσονται αυστηρά. Σύντομα κυκλοφόρησαν φήμες για τις πατάτες, ότι, αφού τόσο καλά φρουρούνταν, έπρεπε να είναι μεγάλης σπουδαιότητας. Και φυσικά κάποιοι δοκίμασαν να τις κλέψουν. Οι φρουρές είχαν διαταχθεί να κάνουν τα στραβά μάτια και να επιτρέπουν ουσιαστικά την κλοπή… Σύντομα όλες οι πατάτες του φορτίου είχαν κλαπεί και το σχέδιο του Καποδίστρια να τις εισάγει στην Ελλάδα είχε πετύχει!
Η αξία του αναγνωρίστηκε και από μεγάλους αντιπάλους του , όπως ο αυστριακός πολιτικός Μέτερνιχ που δήλωνε ορκισμένος εχθρός της ελληνικής επανάστασης. Είχε πει πως «ο πιο δύσκολος αντίπαλος είναι εκείνος που είναι απόλυτα έντιμος. Ένας τέτοιος είναι ο Ιωάννης Καποδίστριας».
Στις 27-9-1831 το πρωί, πηγαίνοντας στην εκκλησία στο Ναύπλιο, ο Καποδίστριας δολοφονήθηκε μετά από μακρά σύγκρουση που είχε με τους Μανιάτες και ιδιαίτερα με τους (μετέπειτα δολοφόνους του), τους Μαυρομιχάληδες ως αντίποινα για τη φυλάκιση του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη. Ο θάνατος του Καποδίστρια βύθισε στο πένθος όλο τον ελληνικό λαό και ο πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας πέρασε στην ιστορία ως ένας άνθρωπος που θυσιάστηκε για την πατρίδα του.
Το σώμα του ταριχεύτηκε . Ο αδερφός του το μετέφερε στην Κέρκυρα, όπου και βρίσκεται θαμμένο .
(Κυιμάς Στράτος, γ΄ τάξη)

Η δολοφονία του κυβερνήτη μπροστά στην εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα …

Η Ρωξάνδρα Στούρτζα, που διετέλεσε κυρία επί των τιμών της αυτοκράτειρας Ελισάβετ, συζύγου του τσάρου Αλεξάνδρου του Α´, είναι «η μόνη γυναίκα που αγάπησε» ο Ιωάννης Καποδίστριας, πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας.

Ανάμεσα στον Καποδίστρια και στη Ρωξάνδρα Στούρτζα δημιουργείται μια βαθιά σχέση . Στις πολυάριθμες επιστολές που ανταλλάσσουν, της περιγράφει όλες τις χαρές, τις επιθυμίες, τις θλίψεις και τις ανησυχίες του. Ωστόσο, η σχέση αυτή δεν θα οδηγήσει σε γάμο. Θα μείνουν φίλοι για το υπόλοιπο της ζωής τους και η Ρωξάνδρα θα φοράει πάντοτε το δαχτυλίδι με τη χρυσή πεταλούδα που της χάρισε ο Καποδίστριας, σύμβολο του ανεκπλήρωτου έρωτα τους. Το δαχτυλίδι αυτό αποτυπώθηκε με ακρίβεια από τον γνωστό κοσμηματοπώλη Ηλία Λαλαούνη και φυλάσσεται σήμερα στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.

Το Κυβερνείο ή “Παλατάκι”, κατασκευάστηκε το 1829 σε σχέδια του Ιταλού αρχιτέκτονα Πασκουάλε Ιππολίτι. Το Κυβερνείο στέγαζε τα γραφεία της νεοσύστατης ελληνικής κυβέρνησης, την οικία του πρώτου Κυβερνήτη της Ελλάδος, Ιωάννη Καποδίστρια. Το κτήριο καταστράφηκε από πυρκαγιά το 1929 και στη συνέχεια κατεδαφίστηκε. Η ανέγερση του Κυβερνείου έγινε δαπάνη του Ιωάννη Καποδίστρια και με τη χορηγία ομογενών.
Όταν ο Καποδίστριας δολοφονήθηκε, ταριχεύθηκε στο κτήριο αυτό όπου και τοποθετήθηκε η σωρός για λαϊκό προσκύνημα. Μετά το θάνατο του Κυβερνήτη και την εγκατάσταση της Βασιλείας στην Ελλάδα, στο Κυβερνείο διέμεινε ο βασιλιάς Όθωνας. Το κτήριο τότε μετονομάστηκε σε «Βασιλικόν Παλάτιον», ενώ έμεινε γνωστό ως το «Παλατάκι».

Ο Καποδίστριας στο Ναύπλιο ασφάλισε πολλά κτήρια από πυρκαγιά σε Οίκο της Τεργέστης, γιατί σε πολλά πέτρινα κτίσματα προστέθηκαν όροφοι χτισμένοι με ξυλοδεσιά, τα οποία εύκολα έπαιρναν φωτιά. Στα κτήρια αυτά έβαζαν πινακίδες ασφαλιστηρίων και μερικές σώζονται μέχρι σήμερα.
Περπατώντας στους ιστορικούς δρόμους του Ναυπλίου, σε κάθε γωνιά του υπάρχει κάτι, που να θυμίζει αυτόν τον τόσο σημαντικό ηγέτη. Τι να πρωτοπροσέξεις; Το πρώτο ελληνικό Φαρμακείο στην πλατεία τριών Ναυάρχων, δίπλα από το σημερινό Δημαρχείο, όπου ταριχεύτηκε η σωρός του, την Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων την οποία ίδρυσε και σήμερα στεγάζεται το Πολεμικό Μουσείο ή τον ναό του Αγίου Σπυρίδωνα, όπου ακόμα υπάρχει το σημάδι από τη σφαίρα που τον σκότωσε;
Ο Ιωάννης Καποδίστριας ανέλαβε την ανοικοδόμηση της πόλης του Ναυπλίου. Με δική του πρωτοβουλία δημιουργείται, στα ευρωπαϊκά πρότυπα κεντρικών οδών, ο “Μεγάλος Δρόμος”, σημερινή οδός Βασιλέως Κωνσταντίνου. Ήταν ο μεγαλύτερος δρόμος του Ναυπλίου και οδηγούσε από το Κυβερνείο στην κεντρική πλατεία της πόλης, την πλατεία Συντάγματος. (τον βλέπετε)

Το πρώτο αργυρό νόμισμα του ελληνικού κράτους – ο φοίνικας !Το όνομα του προέρχεται από το μυθικό πουλί Φοίνικα και συμβολίζει την αναγέννηση της Ελλάδας, το σύμβολο που αποτελεί και τον θυρεό της Φιλικής Εταιρείας. Κόπηκε στην Αίγινα το 1828.

Χρυσό δαχτυλίδι που ανήκε στον Ιωάννη Καποδίστρια και φέρει το μονόγραμμά του (Ι.Κ). Το δαχτυλίδι ήταν δώρο στον Κυβερνήτη του εθνικού ευεργέτη Ιωάννη Δομπόλη. Ο Ι. Δομπόλης άφησε όλη του την περιουσία στο Ελληνικό κράτος με σκοπό την ίδρυση πανεπιστημίου με το όνομα “Καποδιστριακό”.

Επίσημη ζώνη του Ιωάννη Καποδίστρια, έργο της Anna Eynard-Lullin, συζύγου του Ελβετού φιλέλληνα τραπεζίτη Jean Gabriel Eynard. Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.

Ρολόι τσέπης με αλυσίδα και σφραγίδες, δώρο του Ιωάννη Καποδίστρια στον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη. Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.

Ο τάφος του Καποδίστρια. Μονή πλατυτέρας, Κέρκυρα.

Η μνήμη του Καποδίστρια τιμάται ακόμα και σήμερα στην Ελβετία και στη Ρωσία.

Το άγαλμα του Καποδίστρια στην ομώνυμη πλατεία του Ναυπλίου με θέα το Παλαμήδι.

Άγαλμα του Ι. Καποδίστρια μπροστά στο πανεπιστήμιο Αθηνών που φέρει προς τιμήν του το όνομά του .

ΛΟΡΔΟΣ ΒΥΡΩΝ (1788-1824) – Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝΑΣ

Ο Λόρδος Βύρων, όπως είναι γνωστός στη χώρα μας ο Τζορτζ Γκόρντον Μπάιρον, γεννήθηκε στο Λονδίνο και καταγόταν από αριστοκρατική οικογένεια.
Υπήρξε εξαιρετικά διάσημος και επιτυχημένος ως ρομαντικός ποιητής, αλλά και ιδιαίτερα αμφιλεγόμενη προσωπικότητα στην Αγγλία, καθώς ζούσε άστατη οικονομική και ερωτική ζωή.
Ο Βύρων ήταν όμορφος άνδρας με πυκνά πυρόξανθα σγουρά μαλλιά και ωραίο παράστημα, αν και λίγο κουτσός από το δεξί του πόδι (γεννήθηκε με πρόβλημα στη δεξιά κνήμη). Από τον σύντομο γάμο του με την Αναμπέλα Μίλμπανκ απέκτησε μία κόρη, την Άντα Λάβλεϊς, μετέπειτα διάσημη μαθηματικό, που θεωρείται από τους πρωτοπόρους της πληροφορικής. Από τη σχέση του με την Κλερ Κλέμοντ, απέκτησε και μία δεύτερη κόρη, την Κλάρα Αλέγκρα, η οποία πέθανε σε ηλικία πέντε χρονών.
Από μικρός αγαπούσε τη μελέτη, διάβασε πολλά βιβλία, σπούδασε σε ανώτερα αγγλικά κολέγια, έμαθε να μιλά τα ελληνικά και τα λατινικά και ταξίδευε πολύ. Σε ηλικία 21 χρόνων έγινε βουλευτής και πολλές φορές βρέθηκε αντίθετος με τους άλλους λόρδους, διότι έδειχνε ενδιαφέρον για τα ζητήματα της εργατικής τάξης.
Όταν ξέσπασε η Ελληνική Επανάσταση, ο Βύρων έδειξε αμέσως το ενδιαφέρον του. Το 1823 έγινε μέλος του «Φιλελληνικού Κομιτάτου», ενός συλλόγου από Άγγλους φιλελευθέρους και φιλέλληνες, που είχαν σκοπό να ενισχύσουν τους Έλληνες επαναστάτες. «Αποφάσισα να πάω στην Ελλάδα. Είναι το μοναδικό μέρος, όπου δοκίμασα πραγματική ευχαρίστηση. Αν είμαι ποιητής το χρωστώ στον αέρα της Ελλάδας» έγραφε σε κάποιον φίλο του.
Έχοντας διοριστεί αντιπρόσωπος του «Φιλελληνικού Κομιτάτου», μοίρασε στους επαναστάτες τα εφόδια, που του έστειλαν από το Λονδίνο. Από δικά του χρήματα έστειλε στο Μαυροκορδάτο 4.000 λίρες για τη συντήρηση του στόλου.
Στις 5 Ιανουαρίου 1824 έφθασε στο Μεσολόγγι, όπου οι αγωνιζόμενοι Έλληνες τον υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό. Εκεί συνεργάστηκε με άλλους ξένους εθελοντές και με δικά του έξοδα οργάνωσε το στρατό και φρόντισε για την οχύρωση του Μεσολογγίου. Στις 25 Ιανουαρίου η κυβέρνηση τον αναγνώρισε αρχιστράτηγο. Οι κόποι του, όμως, για την οργάνωση του στρατού και για τη συμφιλίωση των οπλαρχηγών, καθώς και το κακό κλίμα, υπέσκαψαν την υγεία του.
Στις 9 Απριλίου έπεσε στο κρεβάτι με δυνατό πυρετό. Παραμιλούσε διαρκώς, αλλά και τότε ακόμα παρακινούσε τους Έλληνες να συμφιλιωθούν, για να πετύχουν την απελευθέρωσή τους. Τα χαράματα της 19ης Απριλίου 1824, Δευτέρα του Πάσχα, άφησε την τελευταία του πνοή στο Μεσολόγγι. Τα τελευταία του λόγια ήταν για την Ελλάδα: «Της έδωσα τον καιρό, την υγεία μου, την περιουσία μου, και τώρα της δίνω τη ζωή μου. Τι μπορούσα να κάνω περισσότερο;»
Το πένθος για τον θάνατό του ήταν γενικό και ο Διονύσιος Σολωμός συνέθεσε μακρά ωδή στη μνήμη του. Η καρδιά του ενταφιάστηκε στο Μεσολόγγι. Προς εκδήλωση πένθους στο Μεσολόγγι ρίχτηκαν 37 κανονιοβολισμοί από την ανατολή του ηλίου, ένας κάθε λεπτό, καθώς ήταν τότε μόνο 37 ετών.
Λευτεριά, για λίγο πάψε
να χτυπάς με το σπαθί
κι έλα σίμωσε και κλάψε
εις του Μπάιρον το κορμί.
[Από το ποίημα του Δ. Σολωμού “Ωδή εις τον θάνατο του Λόρδου Μπάιρον”]
Οι Έλληνες μετά την απελευθέρωση τίμησαν τον Βύρωνα και του έκαμαν άγαλμα, που υψώνεται στο Ζάππειο, στη γωνία που βλέπει προς την Ακρόπολη και παριστάνει τον φιλέλληνα κοντά σε μια γυναίκα –την Ελλάδα– που τον στεφανώνει. Το όνομα του Βύρωνα δόθηκε και στο συνοικισμό προσφύγων, που ιδρύθηκε στην Αθήνα, πάνω από το Παγκράτι και σήμερα αποτελεί τον Δήμο Βύρωνα.
(Κατιάκος Νίκος, α΄ τάξη)

Τον Μάρτιο του 1811 ο 23χρονος ποιητής ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Ένα αττικό δειλινό λοιπόν ο Μπάυρον, όπως θα έκανε και κάθε ξένος περιηγητής στον τόπο μας, ανέβηκε προσκυνητής στον ιερό βράχο για να θαυμάσει το αρχαίο κάλλος, αλλά έφριξε από αγανάκτηση και περιέπεσε σε θλίψη, όταν αντίκρισε κατεστραμμένο και λεηλατημένο το ναό της Αθηνάς και την Καρυάτιδα να λείπει από τη θέση της. Ήταν νωπή ακόμα η ιεροσυλία που είχε διαπράξει ο Σκωτσέζος λόρδος Έλγιν.
Παρακινημένος λοιπόν από ιερή αγανάκτηση ο νεαρός ρομαντικός ποιητής για τη βέβηλη πράξη της αρπαγής των μαρμάρινων έργων τέχνης, έγραψε την “Κατάρα της Αθηνάς”, σαν μια κραυγή διαμαρτυρίας και μομφής εναντίον του ανοσιουργήματος. Στο ποίημα αυτό δίνεται η ευκαιρία στον Μπάυρον να εκφράσει την αρχαιολατρία του και, παράλληλα, δια του στόματος της θεάς Αθηνάς, να εξαπολύσει το δριμύ κατηγορητήριό του και την καυστική του σάτιρα εναντίον του ιερόσυλου Έλγιν και εναντίον της πατρίδας του Σκωτίας, της «χώρας του σκότους», όπως την αποκαλεί.
“Ώ, καταραμένη να ’ναι η ζωή του και ο τάφος
και οργή να συνοδεύει το ιερόσυλό του πάθος.
Τ’ όνομά του η Ιστορία δίπλα σ’ εκεινού θα γράψει
του τρελού, που της Εφέσου το ναό ’χε κατακάψει.
Κι η κατάρα μου πιο πέρα απ’ τον τάφο να τον πάει
και το μίσος αιωνίως και τους δυο να κυνηγάει”. (απόσπασμα)

Η υποδοχή του Λόρδου Βύρωνα στο Μεσολόγγι είναι ελαιογραφία που δημιούργησε ο Θεόδωρος Βρυζάκης το 1861. Εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη.

Ο λόρδος Βύρων ορκίζεται στον τάφο του Μάρκου Μπότσαρη στο Μεσολόγγι. Επιζωγραφισμένη λιθογραφία του Ludovico Lipparini, Βενετία

Ο θάνατος του Βύρωνα, Joseph Denis Odevaere, 1826

Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. Το γραφείο του λόρδου Βύρωνα , διάφορα προσωπικά του αντικείμενα, καθώς και το κρεβάτι εκστρατείας (που διπλωμένο μοιάζει με μία απλή βαλίτσα).

Το κρεβάτι εκστρατείας του λόρδου Βύρωνα

Γραμματόσημα με τη μορφή του ήρωα.

η υπογραφή του Βύρωνα.

25η ΜΑΡΤΙΟΥ

Η σημαιοφόρος Μπουτσιούκη Ελένη και ο παραστάτης της Α γυμνασίου Κατιάκος Νίκος παρακολούθησαν την δοξολογία της επετείου. Στο ηρώο του χωριού εκφωνήθηκε ο πανυγυρικός της ημέρας από τον κ. Καρανατσίδη και έγινε η κατάθεση στεφάνου από τον μαθητή Κατιάκο Νίκο.

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ (1788-1825)

Ο Οδυσσέας Ανδρούτσος γεννήθηκε στην Ιθάκη, από όπου και το όνομα Οδυσσέας. Ο πατέρας του αποκεφαλίστηκε από τους Τούρκους και έμεινε ορφανός σε ηλικία 9 ετών.
Ο Οδυσσέας ήταν πολύ ψηλός, με ηλιοκαμένο πρόσωπο. Είχε πελώριο μουστάκι, καγκελωτά φρύδια, το ντύσιμό του ήταν απλό και όλα αυτά δημιουργούσαν μία πολύ χαρακτηριστική μορφή ορεσίβιου οπλαρχηγού. Δεν τον ξεχώριζες από τους στρατιώτες του, παρά το αρχοντικό παρουσιαστικό του και το διαπεραστικό του βλέμμα. Ήταν εξαιρετικός ιππέας, αλλά και πολύ γρήγορος στο τρέξιμο. Αφηγούνται μάλιστα και ένα χαρακτηριστικό περιστατικό για την ικανότητά του αυτή, να τρέχει πολύ γρήγορα. Προκάλεσε, λένε, στο τρέξιμο το πιο γρήγορο άλογο του Αλή Πασά. Θα έτρεχε αυτός και το άλογο, δίπλα-δίπλα σε ανηφορικό δρόμο και αν τον ξεπερνούσε το άλογο, θα τον αποκεφάλιζε ο Αλής. Νίκησε όμως ο Οδυσσέας και έτσι απέκτησε την εύνοια του Πασά.
Ο Αλή Πασάς πήρε τον Οδυσσέα Ανδρούτσο στην αυλή του στα Ιωάννινα. Εκεί ο Ανδρούτσος φοίτησε στη στρατιωτική σχολή και είχε έναν ταραχώδη βίο, όμως σχεδόν πάντα ο Αλή Πασάς του συγχωρούσε κάθε παράπτωμα. Ο Ανδρούτσος, το 1818 μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία και το 1819 διορίστηκε δερβέναγας στην Ανατολική Στερεά. Συμμετείχε στις μάχες Βερατίου, Αργυροκάστρου και Γαρδικίου και πήρε από τον Αλή Πασά την οπλαρχηγία της Λειβαδιάς. Μια επαναστατική πράξη για την έναρξη της επαναστάσεως στην Ανατολική Στερεά είναι η επιστολή που έστειλε ο Ανδρούτσος στις 22 Μαρτίου στους Γαλαξιδιώτες: «Εγώ είμαι στο ποδάρι με τα παλικάρια μου», τους γράφει και τους προτρέπει να πάρουν και εκείνοι τα άρματα.
Το αποκορύφωμα των μαχών του Ανδρούτσου ήταν η ηρωική Μάχη στο Χάνι της Γραβιάς (8 Μαϊου 1821). Με 120 άνδρες οχυρώθηκε μέσα στο Χάνι και αντιμετώπισε επιτυχώς 8000 Τούρκους υπό τον Ομέρ Βρυώνη. Από τους Έλληνες σκοτώθηκαν 6 και τραυματίστηκαν 2, ενώ από τους Τούρκους σκοτώθηκαν 300 και τραυματίστηκαν πάνω από 600!!
Στις 27 Αυγούστου 1822 η γερουσία του Αρείου Πάγου αναθέτει στον Ανδρούτσο τη διοίκηση της Αθήνας και ο ήρωας εισέρχεται θριαμβευτής Φρούραρχος στην Ακρόπολη. Μάλιστα συνέχισε απτόητος την πολεμική του δράση εναντίον των Τούρκων μέχρι το 1824. Εν τέλει κατηγορήθηκε αδίκως για συνδιαλλαγή με τους εχθρούς και καταδιώχθηκε. Στην πραγματικότητα είχε προκαλέσει την οργή των τοπικών κοτζαμπάσηδων, οι οποίοι τον μισούσαν γιατί ήταν λαοπρόβλητος ηγέτης και είχε επιχειρήσει επανειλημμένα να περιορίσει τη δύναμή τους,
Τελικά, ο Ανδρούτσος φυλακίστηκε στην Ακρόπολη, βασανίστηκε και στις 5 Ιουνίου του 1825 σκοτώθηκε με έγκριση του πρώην πρωτοπαλίκαρού του, Ιωάννη Γκούρα. Το νεκρό του σώμα πετάχτηκε κάτω από τον ιερό βράχο. Τάφηκε πρόχειρα στους πρόποδες της Ακρόπολης και για 40 χρόνια τα οστά του παρέμειναν αγνοημένα στην εκκλησία των αγίων Ασωμάτων. Το 1865 έγινε η επίσημη ταφή τους στο α΄ νεκροταφείο Αθηνών και το 1967 μεταφέρθηκαν στην Πρέβεζα στον τόπο καταγωγής του και τοποθετήθηκαν κάτω από το άγαλμα του, σε ειδικό οστεοφυλάκιο.
«Η ΠΑΤΡΙΣ ΕΙΝΑΙ ΙΔΕΑ ΩΡΕ, ΕΙΝΑΙ ΕΡΩΤΑΣ» !!!
(Καραουλάνης Χρήστος, α΄ τάξη)

Το χάνι ήταν γελοίο από οχυρωματική άποψη, έλεγχε όμως το πέρασμα. Εκεί μέσα πρότεινε ο Ανδρούτσος να κλειστούν και να πολεμήσουν. Ο Πανουριάς κι ο Δυοβουνιώτης τον θεώρησαν τρελό. Το χάνι ήταν τόσο σαθρό που με την πρώτη έφοδο, οι Τουρκαλβανοί θα το έκαναν σκόνη και θα περνούσαν από πάνω του.
Τότε σηκώθηκε πάνω ο Οδυσσέας, έβγαλε το άσπρο μαντήλι του απ’ το σελάχι, το ανέμισε στον αέρα και φώναξε: Όποιος θέλει να ‘ρθει μαζί μου, να πιαστεί στον χορό. Άρχισε να τραγουδά το «κάτου στου βάλτου τα χωριά, στα πέντε βιλαέτια» κι έσυρε τον τσάμικο γύρω από τη μεγάλη βελανιδιά της αυλής. Και τότε έγινε το θαύμα. Ένα-ένα τα παλικάρια, ξεπερνώντας τον φόβο και τις εκτιμήσεις ακόμα και των αρχηγών τους, σηκώνονταν κι έπιαναν τον χορό………

Το σημερινό Χάνι της Γραβιάς – πιστό αντίγραφο εκείνου του 1821. Ανοιχτό και επισκέψιμο για το κοινό !!

Τα ιστορικά θεμέλια του Χανιού, όπως διασώζονται.

Το σημερινό μνημείο – αφιερωμένο στη μάχη που έδωσε ο Ανδρούτσος με τους άνδρες του στο Χάνι της Γραβιάς.

Ο φράγκικος πύργος της Ακρόπολης , όπου φυλακίστηκε και από όπου εκπαραθυρώθηκε ο Οδ. Ανδρούτσος. Οι δολοφόνοι του άφησαν να εννοηθεί ότι προσπάθησε να δραπετεύσει και έπεσε .. Ο πύργος γκρεμίστηκε το 1874.

Το άγαλμα του ήρωα στην Πρέβεζα. Στη βάση του σε ειδικό οστεοφυλάκιο βρίσκονται τοποθετημένα τα οστά του.

Όταν κοιτάζει κανείς την γνωστή ως «Μαύρη τρούπα του Παρνασσού», στην Τιθορέα, πάνω στον απόκρημνο βράχο, δεν μπορεί να φανταστεί ότι αυτό το απόκρυμνο κομμάτι γης ήταν όχι μόνο καταφύγιο, αλλά και κατοικία στα χρόνια της τουρκοκρατίας.
Το έτος 1822, μάλιστα, κατέφυγαν στη σπηλιά αυτή 2.000 Βελιτσιώτες (κάτοικοι της Τιθορέας) για να γλιτώσουν από τον ερχομό του Κιοσσέ Μεχμέτ Ρεσίτ. Την ίδια χρονιά ο Οδυσσέας Ανδρούτσος έμαθε για τη σπηλιά αυτή και αποφάσισε να την δει από κοντά. Λίγο αργότερα την έκανε και μόνιμη κατοικία του, αφού λόγω της ιδιαίτερης θέσης της αποτελούσε απόρθητο φρούριο και παρατηρητήριο με θέα σε ολόκληρο τον κάμπο της Λοκρίδας, ενώ βάζοντας μέσα την οικογένειά του, μπόρεσε να την κρατήσει σε ασφαλές μέρος στο διάστημα του πολέμου.
Ο Οδυσσέας Ανδρούτσος διαμόρφωσε τη σπηλιά σε σπίτι με δωμάτια, για τον ίδιο και την οικογένειά του. Μια ξύλινη σκάλα οδηγούσε στη σπηλιά και από αυτήν ανέβαζαν όλες τις προμήθειες.
Σύμφωνα με κάποιες μαρτυρίες που έχουν καταγραφεί, στην είσοδο της σπηλιάς μάλιστα είχε στήσει και δυο κανόνια που του έστειλε δώρο ο Βύρων από το Μεσολόγγι. Έζησε εκεί μέχρι το 1825, όπου συνελήφθη με την άδικη κατηγορία της προδοσίας.
Πολλά έχουν ακουστεί μάλιστα και για τον μεγάλο θησαυρό που είχε κρύψει ο Οδυσσέας Ανδρούτσος στη σπηλιά. Κανείς όμως δεν γνωρίζει αν αυτό ήταν αλήθεια γιατί δεν βρέθηκε εκεί απολύτως τίποτα. Ωστόσο, μέχρι και σήμερα, δεν είναι λίγοι οι «χρυσοθήρες» που συνεχίζουν να αναζητούν τον θρυλικό θησαυρό.

Το σφραγιστικό δαχτυλίδι του ήρωα. Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.

25 Μαρτίου 1977, έκανε πρεμιέρα στο δεύτερο κανάλι της δημόσιας τηλεόρασης, την ΥΕΝΕΔ, η σειρά “Ο μεγάλος ξεσηκωμός”. Μια ιστορική σειρά 35 επεισοδίων, με θέμα τη ζωή του Οδυσσέα Ανδρούτσου, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Μιχάλη Περάνθη “Ο δαίμονας”. Στο ρόλο του μεγάλου ήρωα της Ελληνικής επανάστασης του 1821, πρωταγωνίστησε ο Κώστας Καζάκος.

Στο ταφικό μνημείο του Λεωνίδα Ανδρούτσου χαράχτηκε δίγλωσση επιγραφή στα αρχαία ελληνικά και στα γερμανικά. Η μετάφραση στα νέα ελληνικά:
“Είμαι ένας μικρός θάμνος με πολλά άνθη, που με φύτεψαν με στοργή ξεχωριστοί άνθρωποι, οι οποίοι αντί για αγάπη, δόξα και τιμές, έπαθαν φοβερά δεινά.
Τον δοξασμένο παππού μου τον κυνήγησε και τον σκότωσε ο τύραννος Τούρκος που τον ξεγέλασε με τεχνάσματα .
Τον πατέρα μου, τον φοβερό και αδάμαστο πολεμιστή, αδερφικά ελληνικά χέρια, τον πέταξαν επάνω από το ψηλό κάστρο της Αθήνας και τον σκότωσαν.
Η μητέρα μου, που με γέννησε στο απρόσιτο σπήλαιο του Παρνασσού, απαρηγόρητη με θρηνεί, εμένα το άτυχο παιδί της.
Κλάψε μητέρα κλάψε.”

ΠΑΝΟΥΡΓΙΑΣ (1759-1834)

Ο Πανουργιάς ήταν Έλληνας οπλαρχηγός από την επαρχία της Άμφισσας (Σάλωνα).
Το επίθετο του ήταν Ξηρός και το πραγματικό του όνομα θα ήταν Δημήτριος, αλλά το όνομα ‘Πανουργιάς’ το πήρε από λάθος του νονού του. Για την προέλευση του ιδιαίτερου αυτού ονόματος υπάρχουν δύο, εξίσου ενδιαφέρουσες, εκδοχές. Η πρώτη λέει πως ο νονός του όντας μεθυσμένος, νόμισε το παιδί για κορίτσι και το βάφτισε Πανωραία. Η δεύτερη υποστηρίζει πως την ώρα της βάφτισης, βρισκόταν σε εξέλιξη επίθεση από τους Τούρκους, οπότε όλα έγιναν βιαστικά κι έτσι δόθηκε στο παιδί το όνομα Πανωραία. Και στις δύο περιπτώσεις, λένε οι σημερινοί απόγονοι, η διατήρηση του ονόματος οφειλόταν στην ευσέβεια του πατέρα του, ο οποίος θεώρησε αμάρτημα να το αλλάξει. Στην αρχή τον φώναξαν «Πανώργια» και μετά «Πανουργιά». Αργότερα ο ίδιος το υιοθέτησε και ως επίθετο και υπέγραφε ως Πανουργιάς Δ. Πανουργιάς.
Στα εφηβικά του χρόνια έγινε κλέφτης και το 1813, ο Αλή Πασάς εκτιμώντας τις ικανότητές του τον διόρισε αρματολό στα Σάλωνα. Εκεί όμως ο Πανουργιάς κατάλαβε πως η ζωή του αρματολού δεν ήταν για κείνον και ξανάγινε κλέφτης. Μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία και προετοίμασε με επιτυχία την επανάσταση στην περιοχή της Παρνασσίδας (σημερινός δήμος Δελφών).
Απελευθέρωσε την Άμφισσα τον Μάρτη του 1821. Έλαβε μέρος στις μάχες της Αλαμάνας και στο Χάνι της Γραβιάς, όπου μαζί με τον Δυοβουνιώτη οχυρώθηκαν στα γύρω υψώματα . Ξεχώρισε στη μάχη της Άμπλιανης, όπου οι Έλληνες κατατρόπωσαν τους Τούρκους και κέρδισαν πάρα πολλά λάφυρα. Συμμετείχε στην Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου ως αντιπρόσωπος της επαρχίας Αμφίσσης και πρωταγωνίστησε στην παράδοση του Ακροκορίνθου το 1822. Το 1823, αποσύρθηκε από τις στρατιωτικές επιχειρήσεις και τον αντικατέστησε ο γιος του Νάκος (Ιωάννης) Πανουργιάς.
Σύμφωνα με τον ιστορικό Διονύσιο Κόκκινο, «είχε τα χαρίσματα των καλύτερων αρματολών της Ρούμελης, χωρίς τα ελαττώματά τους. Ήταν γενναίος, ευφυής, αγνός, με ηγετικά προσόντα. Με επιβλητικό παράστημα, με ωραίο κεφάλι και αυστηρή έκφραση, οξύνους και ετοιμόλογος, ήταν γεννημένος να διοικεί».
Ο Πανουργιάς πέθανε στις 4 Αυγούστου του 1834, σε ηλικία 75 ετών.
(Μπουτσιούκη Κωνσταντίνα, α΄ τάξη)

Τον ήρωα ζωγράφισε η μαθήτρια της α΄ τάξης Μπουτσιούκη Κωνσταντίνα.

Ο Πανουργιάς κυριεύει τον Ακροκόρινθο. Πίνακας του Πέτερ φον Ες που κοσμούσε το ανάκτορο του βασιλιά της Βαυαρίας Λουδοβίκου, πατέρα του Όθωνα και σήμερα εκτίθεται στην Πινακοθήκη του Μονάχου.

Ανδριάντας του ήρωα στο χωριό που φέρει σήμερα το όνομά του .

Τα όπλα του Πανουργιά εκτίθενται σήμερα στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Ύδρας.

ΡΗΓΑΣ ΦΕΡΑΙΟΣ (1757-1798)

Συγγραφέας, πολιτικός, στοχαστής και επαναστάτης. Θεωρείται εθνομάρτυρας και πρόδρομος της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Ο ίδιος υπέγραφε ως «Ρήγας Βελεστινλής» ή «Ρήγας ο Θεσσαλός» και ουδέποτε «Φεραίος», κάτι που είναι δημιούργημα μεταγενέστερων λογίων.
Γιος εμπόρου, γεννήθηκε στο Βελεστίνο της Θεσσαλίας, το οποίο στην αρχαιότητα ονομαζόταν Φερές. Νεαρός ακόμη, μπήκε στην υπηρεσία των Φαναριωτών στην Κωνσταντινούπολη και έπειτα μετανάστευσε στο Βουκουρέστι, ως γραμματέας του ηγεμόνα της Βλαχίας. Εκεί επηρεάστηκε από τις ευρωπαϊκές ριζοσπαστικές ιδέες, κάνοντας κύριο στόχο του την απελευθέρωση της πατρίδας. Το 1790 ταξίδεψε στη Βιέννη.
Στη Βιέννη συνεργάστηκε κυρίως με Έλληνες εμπόρους ή σπουδαστές. Σε ελληνικό τυπογραφείο τύπωσε τα διάσημα έργα του : την Χάρτα, το Σχολείον των ντελικάτων Εραστών, το Φυσικής απάνθισμα , τον Θούριο. Ο Θούριος είναι πατριωτικό τραγούδι, που γράφεται το 1797.Απευθύνεται όχι μόνο στους σκλαβωμένους από τους Οθωμανούς Έλληνες αλλά και σε όλους τους υπόλοιπους βαλκανικούς λαούς και επιχειρεί να τους ξεσηκώσει. Έγραφε και τραγούδαγε λοιπόν :
“Ως πότε, παλληκάρια, να ζούμεν στα στενά,
μονάχοι, σαν λιοντάρια, στες ράχες, στα βουνά;
Σπηλιές να κατοικούμεν, να βλέπωμεν κλαδιά,
να φεύγωμ’ απ’ τον κόσμον, για την πικρή σκλαβιά;
Να χάνωμεν αδέλφια, Πατρίδα και γονείς,
τους φίλους, τα παιδιά μας κι όλους τους συγγενείς;”
Ακόμη, ως πραγματικός ηγέτης έδινε σημασία στον ψυχολογικό παράγοντα των σκλαβωμένων. Προσπαθούσε να ανυψώσει το ηθικό τους. Γι’ αυτό καταρρίπτει ως μύθο τη διάχυτη πεποίθηση ότι τάχα τα οθωμανικά στρατεύματα ήταν ανίκητα. Δείχνει απεναντίας ότι στην πραγματικότητα ήταν ευάλωτα και ενισχύει έτσι το φρόνημα των επαναστατών. Για τον σκοπό αυτό στο Θούριό του φέρνει το συγκεκριμένο παράδειγμα των “Γκιρζιανλήδων” (λαού στα βουνά του Αίμου) που επαναστάτησαν στην περιοχή της Θράκης. Και ο Ρήγας διαλαλεί πως ο Σουλτάνος δεν είναι τόσο δυνατός, όσο οι σκλαβωμένοι νομίζουν:
«Ποτέ μην στοχασθήτε πως είναι δυνατός
καρδιοχτυπά και τρέμει σαν λαγός κι αυτός.
Τριακόσιοι Γκιρζιαλήδες τον έκαμαν να διή
Πως δεν μπορεί με τόπια, μπροστά τους να εβγή».
Ο Ρήγας στήριζε την επανάστασή του στις ντόπιες, γηγενείς δυνάμεις των σκλαβωμένων. Δεν υπάρχει στα έργα του, στο Θούριο του, έκκληση στις τότε μεγάλες δυνάμεις ανατολής και δύσης, για βοήθεια στην επανάσταση . Πίστευε πως οι ξένες δυνάμεις θα εξυπηρετήσουν τα συμφέροντά τους και μόνο. Πρότυπά του ήταν η Δημοκρατία των αρχαίων Αθηνών και η Γαλλική Επανάσταση.
Σκοπός του ήταν πάντα να έρθει στην Ελλάδα από τη Βιέννη, προκειμένου να εκτελέσει το επαναστατικό σχέδιο για την απελευθέρωση της χώρας από τον τουρκικό ζυγό. Κάποια φορά σταμάτησε στην Τεργέστη για να παραλάβει τα αντίτυπα των προκηρύξεων του, ώστε να τα μοιράσει στον ελληνικό λαό. Μέσα σε λίγες μέρες, έπεσε θύμα προδοσίας από έναν σύντροφό του, με αποτέλεσμα να συλληφθεί από την αυστριακή αστυνομία, που τον είχε στο στόχαστρο. Μαζί του συνελήφθησαν και επτά σύντροφοί του.
Ύστερα από ανακρίσεις δέκα ημερών και μια αποτυχημένη απόπειρα αυτοκτονίας προκειμένου να γλυτώσει τα βασανιστήρια και να μην προδώσει τους συντρόφους του , οδηγήθηκε στις φυλακές της Βιέννης, όπου βασανίστηκε. Μετά το τέλος των ανακρίσεων οι αυστριακοί τον παρέδωσαν στις οθωμανικές αρχές. Οι Τούρκοι τον φυλάκισαν στο φρούριο Νεμπόισα του Βελιγραδίου και στις 24 Ιουνίου 1798 τον εκτέλεσαν με στραγγαλισμό μαζί με τους συντρόφους του και πέταξαν τα πτώματά τους στο Δούναβη.
Δεν πρόδωσε ποτέ τις ιδέες του. “Καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή”.
(Λιαλιάκα Ελένη, α΄ τάξη)

Tον ήρωα ζωγράφισε η μαθήτρια της α΄ τάξης Λιαλιάκα Ελένη!!

Ο Κοραής και ο Ρήγας προσπαθούν να σηκώσουν την Ελλάδα πάνω από τα αρχαία ερείπια και να την κάνουν να σταθεί στα πόδια της.
​Πίνακας σε χαρτόνι του λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου.

Ο Ρήγας σιδηροδέσμιος οδηγείται στη φυλακή

Αναμνηστική πλάκα στη Βιέννη.

Ο πύργος Νεμπόισα στο Βελιγράδι σήμερα. Εκεί φυλακίστηκε και στραγγαλίστηκε ο Ρήγας

Ο Ρήγας Φεραίος ψάλλει το Θούριο, ελαιογραφία . Αντίγραφο πίνακα του Peter von Hess, Μουσείο Μπενάκη.
« θοῦρος» στα αρχαία ελληνικά σημαίνει πολεμικός, μαινόμενος,ορμητικός. Ο Όμηρος χρησιμοποιούσε τη λέξη ως επίθετο στο θεό του πολέμου, Άρη.
Στην πολιορκία της Τριπολιτσάς οι Έλληνες κάθε βράδυ μαινόμενοι τραγουδούσαν κάτω από τα τείχη το Θούριο του Ρήγα. Προκαλούσαν πανδαιμόνιο . Λες και ξαφνικά γίνονταν όλοι τύφλα στο μεθύσι. Στριφογύριζαν , έπεφταν καταγής, ούρλιαζαν με γουρλωμένα μάτια και άδειαζαν τις μπιστόλες τους. Τα βλήματα έπεφταν βροχή στο δρόμο και ήταν θαύμα πώς δεν σκοτωνόταν κανείς. Σωστό πανηγύρι!!